“Dan hendaklah takut (kepada Allah SWT ) orang-orang yang yang sekiranya mereka meninggalkan keturunan yang lemah di belakang mereka yang mereka khawatir terhadap (kesejahteraan)nya.

Oleh sebab itu, hendaklah mereka bertaqwa kepada Allah dan hendaklah mereka berbicara dengan tutur kata yang benar
(QS. An-Nisa’ : 9)

Rasulullah SAW bersabda : “Barang siapa yang keluar rumah untuk mencari ilmu maka ia berada di jalan Allah sampai ia pulang

(HR. Tirmidzi)

AJF

AJF
"DALAM KEBERSAMAAN KITA ADA KEMUDAHAN. . . DALAM KEMUDAHAN ADA KEBERHASILAN & DALAM KEBERHASILAN AKAN LAHIR KEBAHAGIAN" " M A R I JALIN UKHUWAH. . . INDAHKAN DUNIA DENGAN KEBAIKAN. . . " SATUKAN TEKAD RAIHLAH IMPIAN KITA. . . S E L A M A - L A M A N Y A "

Rabu, 16 November 2011

Muslimah, dimanakah dikau ?


 Akhwat Muslimah Sejati




Akhwat sejati bukanlah dilihat dari wajahnya yang manis dan menawan, tetapi daripada kasih sayangnya pada saudaranya dan orang disekelilingnya. .Pantang baginya membukaa aurat, dan mempamerkankepada sesiapapun, kecuali pada mahramnya. .Dia sentiasa menguatkan iltizam dan azamnya dalam bergadul bashar dan menjaga kemuliaan diri, keluarga serta agamanya. .

Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada suaranya yang lembut dan mempesonakan, tetapi mengatakan kebenaran. .Dia yang sentiasa menjaga lisan dari ghibah dan namimah. .Pantang baginya membuka aib saudaranya. .Dia yang memahami dan merasakan betul bahawa Allah SWT sentiasa mengawasi segala tindak-tanduknya. .

Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada liuk gemalainya kala dia berjalan. .Tetapi daripada sikap bijaknya memahami keadaa dan persoalan-persoalan. .Dia yang sentiasa bersikap tulus dalam dalam membina persahabatan dengan siapapun, di manapun dirinya berada. .tak ada perbendaharaan kata "cemburu buta" dalam kamus kehidupannya. .Dia sentiasa merasa cukup dengan apa yang Allah SWT anugerahkan untuknya, juga atas nafkah yang diberikan sang suami kepadanya. .Sabar adalah aura yang terpancar dari wajahnya. .Sifat tawadhuk adalah pakaian yang sentiasa dia pakai sepanjang perguliran zaman. .

Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada bagaimana dia menghormati dan menyayangi orang-orang ditempat kerja, tetapi daripada tatacaranya menghormati dan menyayangi siapapun dan di manapun tanpa memandang status yang disandangnya. .Dia yang dilihat menyejukkan mata dan meredupkan api amarah. .Baitii jannatii selalu berusaha dia ciptakan dalam alur kehidupan rumah tangganya. .Seluruh jiwa dan raganya dalam menyokong dakwah suami dan menderma bakti mengurus generasi penerus yang berjiwa Rabbani. .
     
Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada banyaknya ikhwan yang memuji dan menaruh hati padanya. .Tetapi dilihat daripada kesungguhannya dalam berbakti dan mencintai Allah SWT dan Rasulullah SAW. .Dia yang selalu menghindari dari sesuatu yang syubhat terlebih hal-hal yang diharamkan Nya. .Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada pandainya dia merayu dan banyaknya airmata yang menitik, tetapi daripada ketabahannya menghadapi liku-liku kehidupannya. .Pancaran kasih sayang melesat tajam daripafda tipan nada bicara yang keluar dari bibirnya. .Dia yang memiliki perasaan yang tajam untuk selalu berbuat ihsan kala di tempat umum mahupun kala sendirian. .



Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada merdunya suara kala bertilawah Al-Quran dan banyaknya hadith yang dihafal, tetapi daripada keteguhan dan konsistennya mengamalkan kandunagn keduanya. .Dia selalu berusaha mengajarkan pada yang belum memahaminya. . AlQuran dan AsSunnah dijadikannya sebagai suluh penerang serta pijakan dalam menelusuri lorong-lorong gelap di dalam kehidupan. .

Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada tingginya gelar yang disandangnya serta luasnya wawasan ataupun lincahnya dia bergerak, tetapi tingginya ghairah untuk menuntut ilmu dan mengamalkan syariat secara murni dan berkesinambungan. .Ilmu yang bermanfaat adalah tongkat yang dia pegang. .Menjadi akhwat sejati, nescaya akan membuat iri dan cemburu para bidadari, menjadi dambaan bagi mereka para insan berjiwa Rabbani, menjadi dambaan bagi mereka para pemilik ruh dakwah dan jihadiyah, serta para hamba Allah SWT yang tidak tertipu oleh gemerlapnya dunia yang semu. . . . 

Dimanakah sosok akhwat sejati masa kini. . .?
 
Seperti Khadijah, Aisyah, Hafsah, Maimunah, Shafiyah, Fathimah Azzahra, dan para sahabiyah radiyallahu 'anha ajma'in. . .



Tidak ada komentar: